Klantcase: Woningstichting Sint Joseph

Klantcase woningstichting Sint Joseph

Klantcase: Woningstichting Sint Joseph

Woningstichting Sint Joseph

Woningstichting Sint Joseph in Almelo biedt betaalbare en kwalitatief hoogwaardige (huur)woningen waar mensen nu en in de toekomst met plezier wonen in een prettige en leefbare buurt en wijk.

Context

Na een intensieve reorganisatie stelt de stichting vast dat er behoefte is aan een cultuuromslag. De manier van leidinggeven en de voorzichtige manier waarop medewerkers met elkaar omgaan, had geleid tot een traditionele cultuur. In zo’n cultuur houden mensen zich onder andere graag vast aan wat gebruikelijk is en stellen ze zich terughoudend op als het gaat om veranderingen. De aanwezige potentie van de medewerkers werd daardoor onvoldoende benut. Die vaststelling vormde de aanleiding voor het visiestuk ‘De nieuwe kijk op functioneren en ontwikkelen’.

Training

MH Development verzorgde bij Sint Joseph twee basistrainingen gesprekstechnieken: één voor het management en één voor de medewerkers. Hierna volgde een afdelingstraining waaraan zowel de afdelingsleidinggevende als de afdelingsmedewerkers deelnamen.

Waarom hebben jullie gekozen voor MH Development?

‘Op basis van het visiestuk zijn we overgegaan op een andere manier van beoordelen en functioneringsgesprekken. Herman Ouwerkerk was al betrokken bij de ontwikkeling van dit nieuwe beleid. Het was niet meer dan logisch dat we hem ook vroegen de training te verzorgen die ons zou helpen de gewenste cultuuromslag in gang te zetten.’

Wat heeft de training jullie opgeleverd?

‘De training heeft ons hele praktische handvatten gegeven over hoe je elkaar laagdrempelig kunt aanspreken zonder dat de ander het gevoel heeft dat hij wordt aangevallen. De eerste weken na de training zeiden we nog regelmatig gekscherend tegen elkaar:  ‘Ik ga even het goede gesprek met je voeren’ en ‘Jij bent vandaag mijn allergie’. We weten nu ook dat het niet zozeer gaat om wat je zegt, als wel dat je wat triggert bij de ander.’

Zou je de training aanbevelen?

‘Ja, want de training geeft een stukje theoretische onderbouwing. Voor sommigen is die theorie herkenbaar, voor anderen was ze volledig nieuw. Maar het was voor iedereen goed om even te horen hoe het nou komt dat communicatie tussen mensen soms wel of juist niet lekker loopt. Wat ook prettig was: we hebben veel geoefend met het geven van feedback. In die oefen-setting kwamen al dingen naar boven en voerden we gelijk al echte feedbackgesprekken met collega’s waar we wat minder goed contact mee hadden, maar dan met de juiste ondertoon.’

Hoe verliep de samenwerking met MH?

‘De samenwerking hebben we als zeer prettig ervaren, zeker ook met de trainers. Zij waren confronterend, eerlijk en open. Verder moesten we de training helaas door drukte bij ons uitstellen, maar MH Development bewoog daarin mee. Er was veel mogelijk en ze zorgden voor een goede informatievoorziening: wat doen jullie, wat doen wij, wanneer en hoe. Dat was erg transparant. Ze stemden ook bij hen intern goed af. Als je dan belde, dan wist diegene altijd waar je het over had en dat werkt erg prettig. Kortom: we hebben er een goed gevoel aan overgehouden.’