Het-Pippi-Langkous-effect-van-COVID-19_small-aspect-ratio-1380-600
19 sep 2020

Het Pippi Langkous-effect van COVID-19

En toen viel alles stil

Begin dit jaar hadden we bij MH Development de lijn strak gespannen. Onze ambities voor 2020 waren serieus hoog en we hadden er zin in. In maart evalueerden we de eerste inspanningen, keken naar de opdrachten voor de komende periode en hieven het glas: dit beloofde een fantastisch jaar te worden. Toen kwam COVID-19

COVID-19: en toen viel alles stil
Opdrachten werden uitgesteld. En van uitstel kwam afstel. Een aantal klanten zat in branches waar harde klappen vielen en hadden wel wat anders aan hun hoofd. En groepstrainingen waren sowieso niet meer mogelijk. Er zat maar één ding op: we moesten onszelf opnieuw uitvinden. Nadenken over hoe we zichtbaar konden blijven voor onze (potentiële) opdrachtgevers. De online wereld die we eerder wat hadden genegeerd, stond nu groot en breed voor onze deur. Het woord ‘webinar’ viel. En hoewel we webinars tot dusver altijd associeerden met ‘ooit’, konden we er nu niet meer omheen. Niet alleen vanwege onze ambities, maar ook omdat we vonden dat we leidinggevenden wat te bieden hadden in deze rare tijd.

We besloten onze kennis te delen over leiderschap in crisistijd – Gratis
Er kwam een draaiboek, we verdeelden de rollen, investeerden in verlichting en een nieuwe plant voor op de achtergrond en hielden een generale repetitie. Krap twee weken later gaven we ons eerste webinar van een serie van drie.

Het bleek een schot in de roos. De webinars werden niet alleen goed bezocht. Ze riepen ook nieuwe vragen op. Of we geen incompany webinars wilden organiseren? Geen probleem.

We gingen ook nadenken over manieren om onze dienstverlening (deels) online te organiseren. Tegen de tijd dat we weer groepen van 30 man mochten organiseren hadden we een blended programma gereed. Online waar het kon, fysiek op locatie als het moest. Elke dag leerden we bij. Zo ontdekten we dat een online intervisiesessie van twee uur minstens zo effectief was als een fysieke sessie van vier uur. En dat we onze online afspraken eigenlijk best heel fijn vonden omdat het ons enorm veel reistijd scheelde.

De leercurve in het afgelopen halfjaar was enorm.
Niet alleen bij ons, maar ongetwijfeld ook bij jou.

In tijden van crisis is ondernemen een kwestie van durven en doen. Van wendbaar zijn en die gloeiendhete handschoen oppakken. En natuurlijk, de eerste keer is dat retespannend, maar het geeft ook energie. Je ontdekt ineens met welke snelheid je veranderingen kunt doorvoeren. Eerst is het even onwennig, maar dat duurt niet lang. En natuurlijk, niet alles gaat gelijk goed, maar met trial & error kom je een heel eind. En zo waren we met z’n allen een beetje als Pippi Langkous die zei: ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.’

Benieuwd naar de inzichten die we hebben opgedaan tijdens onze incompany webinars voor onder andere ZGT, Auping, Brandweer, Dimence, FrieslandCampina, Gemeente Deventer en Ventolines?

Wil je weten welke mogelijkheden er zijn voor een incompany webinar voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op via 0570-547593 of via [email protected].