25 feb 2022

Ben je een duiker of ga je er met gestrekt been in?

Welke stijl kies jij bij een conflict?

Conflicten. Je kunt er niet omheen. Al proberen sommigen dat wel. Duikers zijn het, die bij de eerste tekenen van onheil al een hoek inschieten om een echte aanvaring te voorkomen. Daartegenover staan degenen die elk meningsverschil graag met een gestrekt been aanvliegen. Je zou bijna denken dat ze van conflicten houden. Maar niets is minder waar. Beide manieren om met conflicten om te gaan zijn simpelweg aangewend. Het goede nieuws is dat je jouw manier van conflicthantering dus kunt veranderen in één waarmee je meer bereikt en/of die jou een beter gevoel geeft.

Welke stijl is het beste?

De beste stijl is de stijl die past bij de situatie en bij het onderwerp waarover het meningsverschil gaat. Dat klinkt voor de hand liggend, maar het daadwerkelijk toepassen is nog wel een dingetje. Want jouw manier om met conflicten om te gaan, is meestal niet een bewuste keuze. Het is iets dat je nou eenmaal doet. Dat komt omdat je conflicthanteringsstijl grotendeels wordt bepaald door twee persoonskenmerken. Het gaat dan om de neiging om vooral je gesprekspartner ter wille te zijn óf de neiging om vooral voor je eigen belang op te komen. Beide zie je terug in de vijf conflicthanteringsstijlen. De stijlen vermijden en aanpassen noemen we passieve manieren om met conflicten om te gaan. Ze laten de regie bij de ander. De stijlen samenwerkenonderhandelen en vechten noemen we actieve manieren. Je laat je dan niet zomaar de kaas van het brood eten.

Je conflicthanteringsstijl zegt dus iets over wie jij bent en hoe je in de wedstrijd staat. Een eerste stap om je conflicthanteringsstijl aan te passen aan de situatie, is door je bewust te worden van jouw voorkeursstijl. Een tweede stap – nu je op de hoogte bent van de alternatieven – is onderzoeken welke stijlen je in een bepaalde situatie méér brengen dan je eigen favoriete stijl.

Conflicten en het conflicthanteringsmodel
Serieuze conflicten zijn vaak niet in één gesprekje op te lossen. Heb je hiermee te maken, dan kun je handig gebruik maken van het conflicthanteringsmodel dat speciaal hiervoor ontwikkeld is. Volgens dit model bestaat het afwikkelen van een conflict uit vier fasen: de openingsfase, de onderzoeksfase, de onderhandelingsfase en de afrondingsfase. Dit model is vooral handig als je als leidinggevende te maken hebt met twee rood aanlopende werknemers of collega’s.

Naast dit model zijn er nog een aantal handige gesprekstechnieken die je als leidinggevende kunt inzetten.

Meer weten over praktische handvatten en ruimte om te oefenen? Neem contact met ons op.