Klantcase: Trivium Meulenbelt Zorg

Workshop Generatiemanagement

TriviumMeulenbeltZorg − ook wel bekend als TMZ − zet zich in voor persoonlijke zorg in Twente. Vanuit 14 zorglocaties bieden professionals thuiszorg, revalidatie, verpleeghuiszorg en nog veel meer. HRM Adviseur Leanne van de Straat: ‘Wij zijn een organisatie waar mensen bewust voor kiezen. Dat zie je ook terug in het feit dat we weinig moeite hebben om vacatures te vullen. En eenmaal aan boord, blijven medewerkers lang. Zij hebben bij TMZ veel vrijheid en het contact met de bewoners is goed, net als de sfeer binnen de teams. Vooral dat laatste is heel belangrijk. Wat we de laatste jaren wel merken is een duidelijk verschil tussen de oudere generatie en onze jongste medewerkers. Die snappen elkaar gewoon niet altijd. Dat is niemands schuld, maar daar wilden we wel wat mee. We hebben de nieuwe generatie hard nodig voor de toekomst van TMZ. Daar zit ons potentieel.’

Je zag af en toe de verbazing op de gezichten van de oudere leidinggevenden. Maar dat deze groep zaken anders benadert, wil niet zeggen dat dat verkeerd is. We zijn elkaars zienswijze gewoon minder gewend.

Nou had ik zelf al eens een workshop generatiemanagement gevolgd bij MH Development. Dat was precies wat we hier nodig hadden.’

Jezelf kunnen zijn

‘Samen met MH Development hebben we het programma van onze themaochtend samengesteld met als hoofdonderdeel de workshop generatiemanagement. Het mooiste van deze ochtend – en dat zijn wij niet gewend bij themaochtenden – was dat we deze keer ook 15 jongere werknemers hadden uitgenodigd. Zij mochten zelf hun zegje doen over hun behoeften en waar ze binnen TMZ tegenaan liepen. Dat was heel krachtig. We bespraken verschillen in besluitvorming en de privé/werkbalans, maar zagen ook heel helder de overeenkomsten: behoefte aan zingeving, erkenning en jezelf kunnen zijn.’

Andere generatie, andere manier van communiceren

‘De reacties na afloop van de ochtend waren direct en unaniem positief. Om een voorbeeld te noemen: een van de jongeren merkte op: “In coronatijd was het enorm druk en dan kregen we ook nog eens heel veel informatie van hogerhand die we moesten doorlezen. Waarom maak je niet gewoon een vlogje?” Onze 60+ directeur die keek daar echt van op, máár hij stond er wel voor open. Hij heeft er belang bij dat medewerkers informatie begrijpen en goed tot zich nemen en hij realiseert zich nu dat sommigen behoefte hebben aan een nieuwe manier van communiceren. Je zag de raderen gelijk gaan draaien.’

‘Dat is tekenend voor TMZ. We luisteren goed naar elkaar. Je moet nieuwsgierig en benieuwd willen zijn naar elkaar en begrijpen waarom iemand het anders ziet dan jij. Dán versterk je elkaar. Generatiemanagement gaat verder dan weten dat jongeren digitaalvaardiger zijn en ouderen meer ervaring hebben. Een van de leidinggevenden zei: “Als ik een groep moest samenstellen, dan wilde ik altijd alle DISC-kleuren erin vertegenwoordigd hebben. Nu snap ik dat je ook kunt kijken naar de vertegenwoordigde generaties.” En als enige jongere sneeuw je al snel onder in een groep van 50-plussers. Dus we gaan ook het besluitvormingsproces anders inrichten. Inmiddels zijn de nieuwe jaarplannen gemaakt en generatiemanagement staat daar luid en duidelijk in. Dit heeft vanaf nu onze aandacht in de volle breedte van de organisatie.’

Meer weten over generatiemanagement? Lees ons blog hierover of neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

‘Ik had zelf al eens een workshop generatiemanagement gevolgd bij MH Development. Dat was precies wat we hier nodig hadden.’