Omgaan met ongewenst gedrag, wacht niet totdat het te laat is

Omgaan met ongewenst gedrag, wacht niet totdat het te laat is

Omgaan met ongewenst gedrag, wacht niet totdat het te laat is

Omgaan met ongewenst gedrag, wacht niet totdat het te laat is

Je moet het maar durven. Voor de camera een interview geven over ongewenst gedrag in jouw organisatie en dan zeggen: je mag alles vragen. Daar is lef voor nodig. We hebben het natuurlijk over John de Mol in de uitzending van BOOS over de misstanden bij The Voice. Zijn openheid wekte ook vertrouwen: deze man heeft blijkbaar niks te verbergen. En toch barstte voor het eind van het interview alsnog de bom. Daar zit je dan met je goede intenties. De uitzending van BOOS had een katalyserende werking, in de weken die volgden vielen links en rechts mensen van hun voetstuk. Niet alleen in de media, maar ook in de politiek, sport en het bedrijfsleven. Het kan in alle branches en organisaties voor komen.

 

Hoe leer je de signalen te herkennen?

En belangrijk nog: hoe kom je tot een cultuur waarin grensoverschrijdend gedrag niet plaatsvindt zonder dat je krampachtig hoeft rond te lopen? Je wilt namelijk niet dat werknemers op hun tenen gaan lopen of met een vergrootglas in de hand door je bedrijf gaan.

 

Even voor de goede orde: we hebben het niet alleen over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ongewenst gedrag gaat ook over foute grappen maken over minderheden, gender, huidskleur of leeftijd. Over een stereotype beeldvorming die je als leidinggevende voedt of ontkracht. Meelachen is voeden. En dat is zeker voor leidinggevenden een absolute no go, hoe onschuldig het ook lijkt. Want iedereen kijkt naar jou. Wees je daarvan bewust.

 

Stap twee is iemand aanspreken op zijn gedrag.

We denken allemaal weleens: nou… wat je nu zegt, is op het randje. Zeg je daar dan wat van of houd je je stil? Een interessante vraag. Het vraagt heel veel lef om in een groep als individu je kop boven het maaiveld te steken. Je wilt tenslotte niet de zeiksnor zijn, de oude nestor die het weer moet zeggen, de nieuweling die denkt dat-ie al recht van spreken heeft, de saaie directeur die niet tegen een lolletje kan. Er zijn tal van redenen het te laten gaan. Het is te spannend.

 

Toch is het uiteindelijk spannender om het niet te doen.

Want je wéét het niet. Je weet niet zeker of ‘dit soort kwesties’ in jouw organisatie spelen. Hoe herken je ongewenst gedrag op de werkvloer? Hoe ziet een psychologisch veilig werkklimaat eruit? Je wilt een organisatiecultuur waarin nog steeds gelachen wordt, waar iedereen zich op z’n gemak voelt en maximaal kan presteren omdat men zich ook durft uit te spreken als een opmerking of handeling niet goed valt. Speciaal voor de organisaties en leidinggevenden die hierbij wel wat hulp kunnen gebruiken bieden wij in samenwerking met Leiderschap in organisaties de incompany training “Grensoverschrijdend gedrag en leidinggeven”. Op organisatieniveau levert de training een bijdrage aan het creëren van een open cultuur doordat leidinggevenden in gesprek gaan met elkaar en een gezamenlijk referentiekader ontwikkelen voor een psychologisch veilig werkklimaat. Voor de leidinggevende levert het onder andere een (persoonlijk) actieplan en checklist op, plus praktische handvatten voor het bespreekbaar maken van het thema grensoverschrijdend gedrag binnen het eigen team.

 

Heb je interesse in de training Grensoverschrijdend gedrag en leidinggeven? Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer over de opzet en mogelijkheden.