Leidinggeven in crisistijd: over pleepapier, wind en hoge bomen

leidinggeven in crisistijd

Leidinggeven in crisistijd: over pleepapier, wind en hoge bomen

Als leidinggevende heb je een belangrijke positie. Het mooie daarvan is dat je veel in de melk te brokkelen hebt. Er kleeft echter ook een zeker risico aan. Want hoge bomen vangen spreekwoordelijk veel wind. En in crisistijd verandert zo’n goed te handelen windje in een beste storm; één die je zomaar van de benen kan waaien. Tenminste, als je niet oplet.

 

Je kunt er niet omheen: de mouwen moeten opgestroopt

Omdat je niet elke paar jaar in een crisis verkeert, kan het best zijn dat crisismanagement nieuw voor je is. Geen paniek: je bent niet de enige. In de afgelopen maanden spraken we meerdere leidinggevenden over precies dit onderwerp. Tijdens in-company webinars vertelden we hen met welke drie leiderschapsvaardigheden zij zich door elke crisis heen trekken. En we doken in hun ervaringen tijdens de coronacrisis: welke aanpassingen wilden ze behouden, welke verder ontwikkelen en welke loslaten? In dit artikel delen we hun antwoorden met je.

 

Hadden we dat maar eerder gedaan!

Een crisis vereist dat je nieuwe wegen bewandelt. Dat je paden inslaat die je voorheen wel had gezien, maar waar te veel haken en ogen aan zaten. Een van die nieuwe wegen was het op afstand werken. Nu we wel moesten, bleek dat vooral veel voordelen te hebben, onder andere voor vergaderingen. Mensen konden bijvoorbeeld een halfuurtje aanhaken voor een bepaald onderwerp en dan simpelweg weer ophangen. De online vergaderingen bleken daarnaast ook nog eens heel efficiënt. Niks geen inleidend ge-chitchat; we kwamen sneller tot de kern en sneller tot besluiten.
Een ander veel genoemd voordeel was dat op afstand werken, verrassend genoeg, het persoonlijke contact stimuleerde. Waar 1-op-1 gesprekken altijd de aandacht trokken van de hele afdeling, maakte Teams of Zoom een persoonlijk gesprek ineens heel goed mogelijk. De kwaliteit van de gesprekken verbeterde én was er vaker contact.

 

Doorontwikkelen wat goed ging

De eerste schreden op het online pad wekte een honger op naar meer. De organisaties die wij spraken willen nu stuk voor stuk leren maximaal gebruik te maken van de verschillende online tools. Een tweede ontwikkelpunt betreft de balans tussen werk en privé. De grenzen tussen werktijd en privétijd zijn aan het vervagen en medewerkers willen daar meer ondersteuning bij. In diezelfde sfeer zit ook het derde ontwikkelpunt. Herinner jij je nog de lege schappen in de supermarkt? Pleepapier, broodbakmixen en blikgroenten werden massaal gehamsterd. Er was - en er is soms nog steeds - veel angst. Daar kun je als leidinggevende niet omheen. Het is niet effectief om over de werkzaamheden te beginnen, zonder eerst te checken hoe het met de medewerker zelf gaat. Aangezien een informeel praatje bij het koffieapparaat op kantoor ook niet meer kon, moesten de leidinggevenden daar nu heel bewust tijd voor vrijmaken en een gesprek inplannen. Wat bleek: degenen die dat deden, zagen de relatie met hun werknemers verbeteren.

 

Grip houden door los te laten

Werkzaamheden controleren, achter mensen aanzitten, overal op willen toezien… Het kon in de afgelopen maanden even niet. En dat betekende maar één ding: loslaten. En dan niet alleen taken, maar ook verantwoordelijkheden. Spannend natuurlijk, maar de organisatie draaide er gewoon om door. Medewerkers kónden ook niet voor elke vraag hun leidinggevende aan de jas trekken, maar moesten het vaker zelf oplossen. Over het algemeen pakte dat heel positief uit.

 

DIY: leidinggeven in crisistijd

De wind eronder hebben en houden kan alleen als je weet wat je doet. Tijdens een in-company webinar delen we onze inzichten over leidinggeven in crisistijd. En we gaan concreet aan de slag om ook voor jouw organisatie in beeld te krijgen welke aanpassingen jullie hebben doorgevoerd en welke je daarvan wilt behouden, ontwikkelen of loslaten. Dat levert concrete actiepunten op. En dat in slechts een uurtje tijd. Efficiënter en effectiever wordt het niet. Benieuwd naar de mogelijkheden voor een incompany webinar? Bel of mail ons via 0570-547593 of via [email protected]