Klantcase: Werkbedrijf Lucrato

Klantcase Werkbedrijf Lucrato

Klantcase: Werkbedrijf Lucrato

Werkbedrijf Lucrato

Werkbedrijf Lucrato zorgt voor een duurzame match tussen werkgevers en werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. De organisatie streeft ernaar alle werkgevers in de regio sociaal te laten ondernemen. Elkaar verrijken, dat is het doel, met sociale, maatschappelijke en economische winst en werkplezier voor iedereen. Lucrato voert haar werkzaamheden uit voor de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.

Groepscoaching coördinatoren

Binnen Lucrato werken 8 coördinatoren, verspreid over de verschillende afdelingen. De groep van coördinatoren was kort geleden uitgebreid met medewerkers voor wie de rol van coördinator nieuw was. Lucrato trok daarop MH Development aan voor een coachingstraject. Het doel van dat traject was tweeledig. Enerzijds zou de coaching de mensen fysiek samenbrengen en de onderlinge samenwerking stimuleren. Anderzijds zou het traject antwoord geven op de vragen: ‘Hoe breng ik mezelf in positie binnen de groep coördinatoren en binnen de organisatie?’ En: ‘Hoe kan ik mijn eigen rol en taken succesvol uitvoeren?’

Wat heeft het coachingstraject jullie opgeleverd?

Jurgen van de Nieuwenhuyzen, manager HR bij Lucrato: ‘Uit een interne evaluatie blijkt dat de deelnemers veel van elkaar hebben opgepikt tijdens het coachingstraject en dat er een soort verbinding is ontstaan die hen helpt in het dagelijks werk. Ze kennen elkaar beter en het is veel makkelijker om elkaar te vinden als ze vragen hebben. De coachingssessies waren dermate succesvol dat de groep in een intervisie-achtige sfeer bij elkaar blijft komen. Daar zijn we heel blij mee.’

Wat vond je het meest krachtig aan het traject?

‘Er is veel tijd gestoken in een goede aftrap. Herman en Marleen zijn met de groep gaan zitten en hebben hen, binnen de context, hun eigen doelen laten bepalen. Daardoor ontstond er veel draagvlak en enthousiasme. In het programma dat ze vervolgens opstelden, was aandacht voor zowel de individu als de groep. Die basis is heel goed neergelegd.

 

Het tweede sterke punt was de praktijkgerichtheid. De coördinatoren brachten zelf praktijkvoorbeelden in. Zo werd er steeds op casusniveau geoefend en geleerd in relatie tot de bovenliggende doelen. Dat maakte het heel herkenbaar en de uitkomsten hielpen meteen.

 

Tot slot nam Herman na iedere sessie contact op. Hij reflecteerde dan vanuit zijn beleving, vroeg naar die van ons en informeerde naar actuele ontwikkelingen. Zo bepaalden we samen of we nog op het goede spoor zaten. Dat is in zo’n coachingstraject van een halfjaar heel belangrijk. Je kunt dan namelijk als coach reacties en opmerkingen beter plaatsen en makkelijker sturen in je sessies. Die afstemming is bijna cruciaal voor succes. En dat werd het dus ook: een uiterst geslaagd traject.

Zou je een dergelijk ontwikkeltraject aanbevelen?

Ja, absoluut. Marleen en Herman zijn prettig in het contact. Heel persoonlijk, zonder poeha, vanuit een warm en persoonlijk contact en met een goeie klik. Tegelijkertijd zijn ze ook heel deskundig en zuiver in hun advies. Ze praten je niet naar de mond, maar zeggen gewoon: ‘Dit doe je niet goed en kan je ook anders aanpakken’. Die combinatie van fijne personen, maximaal vertrouwen en deskundigheid maakt
dit soort trajecten heel succesvol.