Hoe Halloween-proof ben jij als leidinggevende?

Hoe Halloween-proof ben jij als leidinggevende?

De bel gaat.

En wanneer je de voordeur openzwaait, zie je een mini-heks, een enge clown en een zombie op je stoep staan. Trick or treat! Afhankelijk van hun outfit en of je er überhaupt aan gedacht had dat het Halloween is, herstel je je snel. In de keukenla vind je nog wat snoep dat je kunt uitdelen en nadat ze hun liedje hebben gezongen gaan ze er weer vandoor, op naar de volgende voordeur in de hoop iemand de stuipen op het lijf te jagen en daarna wat snoep te krijgen.

Verwachtingsmanagement

Het trekken langs de deuren met Halloween draait om het schrikeffect. En omdat het gebeurt op één avond in het jaar, weet de gemiddelde Nederlander inmiddels wat te verwachten. Anders is het als er niet een kind, maar een volwassene met een masker op je stoep staat. Ook bedoeld om je te laten schrikken, maar verre van grappig. Toch gebeurt datzelfde onbedoeld ook met enige regelmaat op de werkvloer. Ja, zelfs in jouw organisatie. Niet in die mate natuurlijk, maar stel je de volgende situatie eens voor. Je moet als leidinggevende een gesprek voeren met één van je medewerkers, laten we hem Peter noemen. Sinds enkele maanden is Peter toegevoegd aan jouw team en in de lunchpauze loop je samen  wel eens een rondje. Peter heeft de laatste periode echter al een paar keer informatie te laat aangeleverd en vanuit jouw team komen ook steeds vaker geluiden dat de onderlinge samenwerking met Peter te wensen overlaat. Tijd dus om met hem hierover in gesprek te gaan. Niet het meest favoriete onderdeel van je werk, maar wat moet, dat moet.

Lastig gesprek

Wat er in de praktijk regelmatig gebeurd is dat veel leidinggevende tijdens zo’n lastig gesprek, al dan niet bewust, er voor kiezen om een masker te dragen en het gesprek heel geforceerd insteken. De lichaamstaal gaat van ontspannen naar strak en de toon verandert van persoonlijk en luchtig naar zakelijk en kortaf. Peter ziet ineens heel iemand anders tegenover zich zitten én krijgt slecht nieuws te horen. Een dubbel schrikeffect dat ervoor zorgt dat hij daarna de kamer uitloopt met maar één gedachte: What the fridge just happened?

Voor beide partijen zou het veel prettiger zijn als jij als leidinggevende dicht bij jezelf blijft - dus zonder masker om je mee te wapenen - ongeacht de inhoud van het gesprek. Als je lastige onderwerpen hetzelfde voert als je weekendgesprek in de koffiecorner: van mens tot mens. Dan kan de boodschap misschien nog steeds een schrikreactie teweegbrengen, maar jij niet.