Eindejaarsgesprekken een mijnenveld? 5 valkuilen waar jij niet in gaat trappen

Eindejaarsgesprekken een mijnenveld? 5 valkuilen waar jij niet in gaat trappen

Eindejaarsgesprekken een mijnenveld? 5 valkuilen waar jij niet in gaat trappen

Ja hoor, daar zijn ze weer: de eindejaarsgesprekken. Je moet met elke medewerker van je afdeling om tafel om een beoordeling te geven over zijn of haar functioneren. Met een beetje pech is zo’n gesprek een waar mijnenveld. Maar niet voor jou, want de volgende vijf ontvlambare situaties omzeil jij met gemak.

 

1 - De medewerker kijkt je apathisch aan of gaat helemaal door het lint.

Oorzaak: je hebt door het jaar heen te weinig gesprekken met je medewerker gevoerd en die heeft daardoor het slechte nieuws totaal niet aan zien komen. Twijfel je of jij wel genoeg contact hebt gehad over de boodschap die jij straks wilt overbrengen? Tsja, dat valt nu niet meer te fiksen, maar plan dan in elk geval voor volgend jaar op regelmatige basis een (kort) contactmoment met je medewerkers in.

 

2 - Jouw feedback wordt totaal niet herkend dus de bereidwilligheid om daarin mee te gaan is nul.

Oorzaak: je baseert je verhaal alleen op je eigen observaties. Maar dat gaat jou niet gebeuren. Je hebt namelijk ook bij andere collega’s je licht opgestoken over deze medewerker. Niet twee minuten voor je afspraak, maar herhaaldelijk gedurende het hele jaar. Dankzij de input van andere betrokkenen die nauw met hem of haar hebben samengewerkt kom jij met een uitgebalanceerd en goed onderbouwde beoordeling op de proppen.

 

3 - Wat uit je mond rolt, is iets anders dan je eigenlijk wilde zeggen.

Oorzaak: onzeker communiceren over je beoordeling. Het gevolg is dat je medewerker de gesprekstafel verlaat met een heel ander beeld dan jij hem had willen geven of dat hij tijdens het gesprek de ruimte voelt om te gaan onderhandelen. En dat is niet de bedoeling. Natuurlijk kan het best zo zijn dat-ie niet vrolijk wordt van je feedback of beoordeling. Dat mag best gezegd worden; die ruimte geef je. Maar jouw beoordeling is jouw beoordeling. Daar ben je duidelijk en standvastig in.

 

4 - Deze doet pijn: je gebruikt de hang yourself-methode.

Oorzaak: je draait om de hete brij heen en laat de medewerker uiteindelijk zelf de conclusie trekken. Slechtnieuwsgesprekken zijn bij niemand favoriet en al helemaal niet als de ontvanger van het slechte nieuws het zelf moet uitspellen. Gelukkig weet jij beter en breng je de boodschap snel en simpel. Daarna heb je alle tijd voor een toelichting daarop.

5 - Het gesprek waaiert alle kanten uit.

Oorzaak: je voert het eindejaarsgesprek op basis van ervaring of op basis van de goede relatie die je hebt met je medewerker. Maar een goed gesprek is een samenspel van procedure, proces en inhoud. Daarom bedenk je vooraf een goede opbouw/structuur voor het gesprek – afhankelijk van of het om een beoordelingsgesprek of een functioneringsgesprek gaat – en handhaaf je die.

Je merkt het al. Het is geen hogere wiskunde.

Tegelijkertijd voer je zulke gesprekken niet zo even, uit de losse pols. Voorbereiding is key. Wil je nog een opfrisser voor de gesprekken gaan plaatsvinden? Haal dan gerust nog wat specifieke tips bij ons op voor jouw organisatie en/of situatie. Enne… succes!